Monday, August 22, 2011

En liten tur i Zimbabwe

ble til en ukes tur på kryss og tvers av landet, samt en tre dagers rundtur i Botswana.
Zimbabwe gjengen som består av: Andres, Anne, Cainan, Karoline, Runa, og meg selv, bestemte oss for å ta noen dager sammen i Hwange nasjonal park, før vi skulle overvære Zimbabwe National Youth Games i en uke.
Det å sette 6 reiseglade nordmenn som helst vil se så mye som mulig av Afrika i en gruppe, for så å la dem legge ut på egenhånd med et par fridager, er som å spille ludo med pensjonister og kamferdrops som innsats. Vi endte like greit opp med å dra direkte fra Hwange til Victoria Falls. Et par øl, mye vann, og to netter senere, virket nabolandet såpass nært og fristende at vi rett og slett tok turen til Okavango Delta, en god dagstur med bil inn i Botswana.

Gjengen i solnedgang ute i Hwange nasjonal park

Etter tre netter i Botswana fikk deler av gruppa litt dårlig samvittighet ettersom de skulle vært på Youth Games for et par dager siden. Alle ringte da koordinatorene sine for å høre om det var behov for oss. Noen fikk beskjed om at de gjerne skulle ha vært der og andre fikk ikke tak i sine kontakter. Selv ringte jeg min koordinator Sherman og samtalen ble som følger:
JM;" Hello Sherman. How are you? Im just wondering if you need me before sunday?".
Sherman;"Hello Jan! Are you fine? Its no problem, see you sunday!". Akkurat som de fleste samtalene våre går =)


Victoria Falls sett fra Zimbabwe siden

Vi satte oss da til å haike på veien tilbake til Zimbabwe og ble plukket opp av en hyggelig mann som tilfeldigvis skulle over grensa med en tom buss... Orker ikke skrive om all flaksen vi hadde når det gjelder transport på denne turen, men det var nesten kvalmende mye.
Uansett så stopper vi litt før gransa for å fylle diesel og mens jeg går ut for å få meg litt frisk luft kommer sjåføren ut, tenner en røyk og spør med litt ubekvem stemme: "Are you guys some sort of traveling orgie?". Det er nemlig ikke så vanlig at tre jenter og to gutter reiser på tur sammen viser det seg. Etter å ha forklart at vi er frivillige fredskorpsere i zimbabwe som bare er venner, blir stemninga litt annerledes.

klatrer mot flodhest 30meter ute i vannet midt i nasjonalparken nær Vic Falls.

Youth Games viser seg å bekrefte mine antagelser om hvordan organisasjonene vi jobber for ser på oss som norske frivillige. Et tema jeg antageligvis sveiper innom ved en senere anledning, men nå vil jeg trene, spise, lese og sove i min egen seng her hjemme i Chinhoyi =)

4 comments:

  1. Utrolig artig å lese oppdateringene dine JM:)Gleder oss alltid til neste kommer:)

    ReplyDelete
  2. Så morro at dere kan ta dere noen fridager å oppleve litt forskjellig når dere først er i området! ;D selv om det sikkert går på samvittigheten løs... Gleder meg til å lese mer om stemninga JM... Be safe!

    ReplyDelete
  3. Akkurat laget meg acc så jeg kan skrive men har fulgt med hele veien, er konge det du driver med, vet du stortrives :) :). Håper alt går bra der nede? Jeg har sletta meg fra face, lei. Bare så du ikke tror jeg ikke er vennen din lengre, hehehe :). Same old same old i norge, jobb & jobb for det meste. Bare vinter og vår igjen så er du back :) :) :). Kose deg masse

    ReplyDelete
  4. Hei Kompis!!

    Knall gøy å høre at du har fulgt med =D
    Må si jeg er stolt av deg når du sier at du har kommet deg av facebook. Hadde jeg vært litt mindre nysgjerrig, så hadde jeg gjort det samme..

    Åssen går det med deg der hjemme??
    Tenker møe på dæ kompis og nå har jeg forresten funnet ut at jeg har "ferie" fra 12desember til 12januar, så om du vil bli med på Kili eller til zanzibar så er du HJERTELIG velkommen =D

    Ps: Gidder du å sende meg e-post adressen din? Tror jeg har mista an.

    Stor klem!

    ReplyDelete