Thursday, October 20, 2011

Bøker :-D

I og med at det vanligvis skjer lite her på dagtid, bortsett fra det man steller i stand selv (på godt og vondt), så er det viktig å ha noen form for underholdning som venter på deg uavhengig av hvor mange timer man har sittet i møte, kirke eller hvor lenge en har prøvd å få lærere til å forstå at lek er en bra ting.. Kveldstiden er allikevel lite underholdende ettersom mine verts-søsken legger seg etter middag og mine verts-foreldre som regel har kirkesamling i stua (ergo hvorfor min bror og søster legger seg..).

I Norge har jeg sjelden tid til å sette meg ned med en spennende bok, så takket være Amazon.com har jeg endelig fått muligheten til å ta igjen litt tapt lese-tid =)
Dette er først og fremst en liten oppsummering og anbefaling av noen av de fantastiske titlene jeg har kost meg med så langt for de av dere som lider av samme lidenskap for bøker, eller de som er i sterk trang etter kilder av underholdning (eks. mine med-frivillige i Zambia og Zimbabwe). Og ja, jeg vet bøkene på bildet er posert.
Noe orden må en stakkars Nordmann i Africa ha...

Nr #1
"A Song Of Ice And Fire".
Eller for dere som har fulgt TV-serien, "A Game Of Thrones", som er tittelen på den første boka av 7. Personlig har jeg aldri vært så interessert i å lese fantasy, men etter å ha sett de tre første episodene av "A Game Of Thrones" før avreise, ble jeg nødt til å ta med meg første boka for å se åssen det hele slutta. Bok serien er så bra at Ringenes Herre kan gå å legge seg! (det kan den forsåvidt gjøre uansett, men særlig sammenliknet med dette).
For de av dere som følger TV-serien så kan jeg si at dere har myyyyyye knall bra i vente ;)



Nr#2
"The Primal Blueprint".
Jeg har aldri lest en livs-stil bok som er så spennende og utrolig interessant som dette. Forfatter og helse guru Mark Sisson legger frem en tilnærming til ernæring og fysisk aktivitet som gjør temaet til akkurat hva det burde være: lekende lett og kjempe gøy!
Jeg ble anbefalt denne boken av mine to gode venner Steve Boutcher og Per Helge Fjørtoft hjemme i Kristiansand, men hadde jeg vist hvilken juvel dette var så hadde den blitt lest for lenge siden....
Til mine tidligere PT-klienter og andre som er interesserte i hvordan å fungere funksjonelt og optimalt (som alle burde være alle =P), så er definitivt dette nr 1# på lista og kanskje den eneste boka en burde ha om emnet.



Nr#3
"A New Earth"
Bare fantastisk! Må vel gå under kategorien nyere filosofi og er kjempe interessant, selv for de som ikke bryr seg om sånt ellers. Denne må leses og kan ikke forklares videre ;)

Ellers har jeg lest mesteparten av hva du ser på bildet under, med unntak av Harry Potter serien (som jeg gleder meg masse til å sette igang med! Ja, jeg vet det er nerdete med arr i panna og tryllestav, men jeg digger Harry Potter).



Så takk til Amazon for speedy og trygg levering på tross av shady Zimbabwisk postverk.



2 comments:

  1. Så mange bra bøker da!!
    Kan også varmt anbefale Pillars of the Earth av ken Follett. MÅ leses om du ikke har allerede :)
    Skal lese den Primal Blueprint, så spennandes ut!
    Kos deg med African Time man, du skal jo hjem til Norsk tid en gang, hvor 2 minutter for sent er en kjip ting, så... ENJOY!

    ReplyDelete
  2. Hei Sindre!

    Så hyggelig å se en kommentar fra den karen!
    Ja, jeg storkoser meg på lesefronten her nede og skal legge til "Pillars Of The Earth" til neste bestilling fra Amazon =)
    Jeg tror du vil like "Primal Blueprint" kompis og om du bestiller den så husk å bestille med en av PB kokebøkene (mye godis der ;)
    Nyter African time i alt utenom jobb sammenheng,.. Nyt Norsk tid i den konteksten der hjemme, så skal jeg ta med litt African time til fritiden din i juni 2012! Namaste

    ReplyDelete