Monday, January 2, 2012

Året starter på Zanzibar!!!

Det er 28desember og Erik har nettopp stått opp for å ta seg en dusj. Han dusjer ganske mye denne kompisen min. Nå som jeg tenker over har han alltid vært nøye på å holde seg ren uansett omstendighetene, men det er så mye lettere å legge merke til dette i Afrika. "Nå har jeg ikke dusja på TO dager!!" sier han når jeg spøkefullt kommenterer at han absolutt bør hive seg i såpe og vann, han som er så "skitten". Mens Erik stormer til badet for en nøye skrubb, tar jeg med meg ei bok og en pose Polly og setter meg på verandaen, vel klar over at det er godt over (Hald deg fast) 4-dager siden forrige ferskvanns-dusj!! At håret fremdeles lukter saltvann og at jeg stadig ser at det drysser sand hver gang jeg setter meg bekymrer meg svært lite ;)

En pose nøtter og ei god bok = En god start på dagen med masse godt i magen :)

Siden vi kom til Zanizibar den 26, har dagene gått i typisk Afrikansk tempo og vi har ikke gjort stort annet enn å gå langs stranda, bade i 25+ og slappe av i den skyggen vi kan finne sør/øst på øya. Yes, du hørte riktig. Vi er blitt plassert på helt motsatt side av Zanzibar på tross av 6-mnd forrhånds booking og planlegging. Vi gjør en lang historie kort og konkludere med noe vi allerede vet så altfor godt: Om en Afrikaner forteller deg at alt er under kontroll og at du ikke trenger å bekymre deg for noe, kan du rolig forsikre deg selv om at alt er på stødig kurs rett til !#%&#!!".

Nøtter!!!

Istedenfor å bli plassert Nord/Vest på turist location nr#1: Kenwa Rocks, blant andre turister, feststemmning og lange kritthvite strender, blir vi kjørt til Red Monkey Lodge, så langt unna Kendwa som mulig.. "TIA" sier Erik - This Is Africa ;)

Dette skulle vise seg å være hell i uhell ettersom vi får to fantastisk avslappende dager her blant backpackere, ørsmå måltidsporsjoner, og nydelige lese forhold. Jeg må i forbifarten nevne at Erik fant en skorpion i senga si når vi skulle legge oss den andre natten, og at jeg nektet å tro ham før jeg så den pile på tvers over madrassen hans. Det var ikke akkurat hva vi ønsket å se før Jon Blund kom på besøk, men 30min etter å ha flusha dyret slokna vi begge to.

Bedre leseforhold skal man... nei, det tror jeg ikke finnes.

29 - 31.desember tilbringer vi i Zanzibars storby: Stone Town. Her får vi endelig muligheten til å kjøpe alt fra: Zanzibar T-shirts, Ganja/Marihuana og alt mulig annet spennende og nyttig fra de lite innpåslitne selgerne i byens gater (Nei mamma ta det med ro, dette er ironi. Selfølgelig kjøpte vi ikke Zanzibar T-shirts).

Jeg nøyet meg med 1kg Cashew nøtter og ei ny bok, og Erik fikk tak i noen suvenirer, før vi snublet forbi et genuint masasje studio. Nå finnes det flere steder i Afrika hvor man KAN få massasje, men det vil ikke nødvendigvis si at en bør gå dit... Dette så uansett lovende ut, så mens Erik sovnet rolig inn med en hodemasasje ba jeg pent om å få en hard "Swedish masage".

Rolig, avslappende og proffesjonellt, i kontrast til ho dama på hjørnet..

Hjemme i Norge klemmer jeg på mine venner og grapler med mine treningspartnere, allikevell føles ryggen min som ei steintavle.. I 6-mnd har jeg oppholdt meg i ett miljø hvor man ikke klemmer, tar på eller er nær hverandre i det hele tatt. Dette er nærmest tabu i Zimbabwe og det hjelper ikke akkurat at mine nærmeste kolleger Cainan og Karoline har en intimsone i klasse med Ekvator. Så da denne lille jenta gikk til verks med albuer og fingerspisser mellom skulderbladene mine var jeg overbevist om at hun forbannet hver treningsøkt jeg noen sinne har tatt.



De to resterende dagene av Eriks opphold (31.des-02.jan) fikk vi endelig booket oss rom ved Kenwa Beach, Nord/Vest på Zanzibar, og det var her vi feiret overgangen fra 2011 til 2012 :)
Dagene brukte vi på stranda hvor Erik pådro seg et eksemplarisk skille nært kategorisert til andregrads forbrennig og kveldene bestod av å gamble på hvilken sjømat som var fra i dag eller forrige uke. Selveste nyttårsaften spiste vi en heller dårlig middag på Kendwa Rocks og kompenserte med mye godt å drikke, så da klokka slo 00.01.12, stod vi lett beruset i strandkanten med et kaos av mennesker fra ulike nasjonaliteter rundt omkring og ønsket oss begge et nyttårs kyss fra noen der hjemme ;)



Med det ønsker jeg dere alle et kjempe spennende og begivenhetsrikt 2012 fra Zanzibar !!!

No comments:

Post a Comment