Wednesday, November 2, 2011

”Another brick in the wall”

Dagen starter med strøm og internett tilgang, så jeg må gni meg et par ekstra ganger i øynene før jeg smiler fornøyd og logger på for litt oppdateringer på hjemfronten. Etter å ha kost meg med spennende feedback prøver jeg lykken på vann fronten og tror du søren meg ikke det er vann.. Vi har fått dusjen i huset til å funke (dog bare med kaldt vann), så da blir det en kald, etterlengtet dusj før jeg hiver meg på sykkelen. Noe jeg klart trengte etter 5 dager i 40 grader uten vann, i hvert fall i følge min vertsbror Hope….

På kontoret sitter gutta, som vanlig, godt planta rundt bordet og spiller kort mens de småkrangler om hvem som skal kjøpe lunch. Her lukter det lite aktivitet og tigging av penger, så jeg sniker meg stille ut døra. Jeg har heldigvis en avtale med en lokal barneskole om å overvåke gym timen deres. Nå skal det først understrekes at en avtale her ikke nødvendigvis betyr at noen er forberedte eller tilstede i det hele tatt, men lykken ser ut til å smile til meg i dag, så jeg har troa.

Det må være noe i lufta i dag, for nesten presis (bare 30min forsinka) møter "gym læreren” opp med assistent og en hel klasse med 8-9 åringer, mens han smiler bredt og sier: ”Now we are going to show you how to have PE!”.

Han stiller seg så opp med ei matte og jager barna inn på rekke for så å ta frem en og en for 2-3 kråkestup. Barna har antageligvis ikke hatt noen form for gym/PE på evigheter og er alt for gira til å stå på rekke å vente på tur. Assistenten anropes og hun pisker (bokstavelig talt) barna inn i rekke med en tynn og hard kvist. Barna blir tilslutt kuet til å sitte stille og vente på tur, mens alle de som lager opprør blir pisket hardt til de setter seg igjen. Lærere og assistenten har funnet seg et par talenter i flokken som blir tatt frem hver gang en av barna gjør noe ”galt”. ”Se på han alle samme, sånn skal det gjøres! Han er god og dere er dårlige, vær litt mer som ham”. Noen av barna faller utenfor matta og slår seg, til stor fryd for de voksne, som håner og erter ”taperne”. I hodet mitt spilles: ”Pink Floyd – Another brick in the wall”, så jeg spør læreren om de kan gjøre noe som ikke innebærer venting for barna.

Sit ups er en viktig grunnmur i barnas oppvekst i følge læreren

Selvfølgelig kan han det. Alle legger seg ned på ryggen mens de instrueres i hvordan å ta sitt ups. Ja nå har vi det gøy dere…. Alt dette høres kanskje ganske ekstremt ut, men slik foregår undervisningen nærmest over alt her i landet. Det er bare slik kulturen er. Lærerne slår og mobber barna, barna slår og mobber hverandre, etc. Ikke noe i veien med denne trenden er det vel.

”Do you want to try? Maybe we can learn something from you” sier madamen med pisken, så da blir jeg vel pent nødt. Jeg og barna leker dyr i de neste tretti minuttene, til barnas glede og lærernes store skuffelse :)

Det er viktig å gå inn i rollen som løve med noen store brøl og litt knurring

Etter å ha planlagt en Teacher workshop for lærerne på denne barneskolen, går turen tilbake til kontoret for dagen. Her er gutta godt i gang med å lage lunch som antageligvis er eneste hendelse for dagen, men de er kjempe fornøyde med det så hvem er jeg til å få de på andre tanker :)

Legger ved et nydelig bilde av min kjære kompis Christer for å lette litt på stemninga!

Dette bildet får meg til å trekke godt på smilebåndet =D

2 comments: