Thursday, November 24, 2011

Nøtter!!!


”Det lukter nøtter av huden din…” er en kommentar jeg ofte fikk fra min kjære eks Linn Hege Andersen, etter at jeg hadde spist meg gjennom et par (les: 5-6) Polly småsulten poser eller en god boks fra Den Lille Nøttefabrikken. Jeg må innrømme at jeg ser nøtter som mitt nemesis av fristelser og at jeg stadig drømmer meg bort til et lass med Polly småsulten, helst den blå posen med bær.

Om jeg fikk velge blant alt av verdens snacks, så hadde jeg valgt deg Polly <3


Her i Zimbabwe har jeg så langt kun funnet nøtter i hovedstaden, hvor de selges til blodpris (Norke priser), men da har de til gjengjeld et fantastisk utvalg i løs vekt som inkluderer favoritt nøtten: Macadamia. Nå synes du kanskje at det er litt rart å skrive en hel artikkel om mitt forhold og min tilgang til nøtter, noe du for så vidt kan si meg enig i, men jeg skal prøve ha holde denne hyllesten så kort som mulig (hadde jeg vært afrikansk ville dette bety sånn ca 500sider).

Siden jeg vet at alle mine kompiser tenker på denne typen nøtter hver eneste gang jeg utrykker min affeksjon innen emnet, så kan dere andre få lov å delta i morroa også. Da kan dere lese hele artikkelen fra to synspunkter og more dere like mye som gjengen fra Søgne…


Noen av dere vil da kanskje si at: ”Jøss, så bra at dette er din favoritt snacks! Ser ikke noe problem i det jeg, nøtter er da kjempe sunt!!”, og det ville dere ha 100% rett i. Problemet er bare at når jeg først får smaken på litt, så må jeg ha mer, mer, MER…. Jeg ender som regel opp med å forspise meg på macadamia eller mandler hver gang jeg er i Harare, for ikke å snakke om hvordan jeg klarte å forspise meg på cashew nøtter i Mosambik. Dere kan gjerne le, men se for dere en pose med 500gram cashew forsvinne i Jan Morten på under 15min! Dette var selvfølgelig etter jeg hadde vært så (u)heldig å snuble over en 200grams boks med macadamia og en med 100g cashew tidligere den dagen. Tør jeg da å summere mitt inntak av nøtter til den nette sum av: 800gram på en dag?! Det er nesten snakk om 1kg folkens og gjett om magen min gav beskjed de neste 3-dagene…

I Zimbabwe selger de uinteressant brus og tørre kjeks fra gatene, mens de i Mosambik overrasket oss med store poser selv plukkede cashew nøtter!!! Gjett hvem som blei vill i blikket når han så dette..


Som stor nøtte-fan har jeg ved flere anledninger tatt med flerfoldige gram av forskjellige nøtter hjem til min kjære vertsfamile, men jeg blir like overrasket hver gang de rynker på nesa og sier: ”No, ill stick to the sadza i think”. Helt greit for min del, selv om jeg alltid konkluderer med at de er gale hele gjengen. Min vertsfar har allikevel fått smaken på cashew nøtter og hver gang jeg tar med denne typen hjem forsvinner de fort inn på rommet hans eller til kontoret hans uten at vi andre ser noe mer til dem. Nå har han tilfeldigvis bursdag på fredag 25, så da tar jeg turen inn til hovedstaden for å kjøpe en god pose til ham. Jeg får nesten tårer i øynene av å se at noen er like nøtteavhengig som meg :D

Macadamia nuts and oil... Hvem kan motstå slikt?

Da avslutter vi denne artikkelen med en forespørsel til min kjære kamerat Erik Jacobsen: Pleace ta med så mye Polly småsulten (den blå med bær) som du har plass til når vi skal treffes i Tanzania 19 desember!! That will make my Xmas for shure buddie =D

4 comments:

  1. Se der var du Pål! Tenkte nok du ville like denne artikkelen :P

    ReplyDelete
  2. Skal se om jeg ikke klarer ta med en nøttepakke eller to :D.

    Jeg har også en annen morsom "nøtte" historie :D.

    ReplyDelete
  3. Setter jeg pris på kompis!

    Ja, du har vel det.. Men den kan du holde for deg selv ;P
    Hehehe!!

    ReplyDelete