Thursday, April 19, 2012

Den magiske påska i Afrika




Så mens påskeharen hoppa rundt der oppe i nord og mine kolleger her i Zim fikk besøk av flerfoldige familiemedlemmer, pakket jeg en sekk og stakk til Johannesburg med en liten fornemmelse av at jeg innen en uke ville ha toppet både det ene og det andre. Det hele startet rolig med to dagers utforsking av denne utrolig "skumle" byen og dens "lugubre" backpackere. Glem det.. Etter 10-mnd i Zimbabwe fikser jeg ikke ironi lengre, cluet er at Johannesburg er en flott by om du vet hvor du skal gå. Den tredje dagen i Joburg fikk jeg storfint besøk fra Norge!



Helt fra Bergen kom nemlig Anne Sofie, ei av Karolines beste venninner for å oppleve Afrikansk safari og heldigvis også for å besøke meg :) Vi tilbrakte noen fantastiske dager i Johannesburg sammen på herlige lodges med frittgående høner, noe som gir nydelig gule og velsmakende egg!! Tok turen innom apartheid museum, som absolutt bør besøkes om man er i Joburg, og brukte ellers tiden på evig jakt etter byens beste sushi.


Påskeharen kan ta seg ei bolle! Anne Sofie viste hva hun skulle ta med til Afrika ;)


Vinneren av JM og AS sin Sushi quest er Tsunami Sushi Bar. From the left: Salmon and Tuna handrolls, Salmon seaweed rolls, Salmonskin maki and Salmon Californiarolls.



Vi tilbrakte som sagt noen solfylte og flotte timer på å slentre rundt i byen på jakt etter den mest spennende og velsmakende sushien som Johannesburg hadde å by på. Kanskje litt snålt at man tråler Sør Afrika etter rå fisk, men etter å være landlocked i Zimbabwe uten tilgang på sjømat og ettersom vi begge var svake for denne Japanske retten så ble det like så godt sushi til hvert måltid. Hærli!!


En kreativ og spennende Bacon and Pecan twist på sushi fronten.



Så gikk turen tilbake til Victoria Falls i Zimbabwe hvor vi var så heldige å få se fallene på sitt aller beste, med regnbue og ufattelige mengder vann. Jeg kom heldigvis beredt med vanntett pose til kameraer, for bare noen minutter etter at dette bildet ble tatt var vi begge gjennomvåte fra topp til tå. Det hindret oss allikevel ikke i å smile og le av dem som forgjeves hadde prøvd å pakke seg inn i regntøy.



Neste dag haiket vi to timer med lokale bilister ned til Hwange National Park og tok inn på fantastiske Sikumi Tree Lodge for to dagers safari. Sikumi var, etter mine tidligere erfarte safari lodges, helt magisk og fikk glatt terningkast seks med sine nydelige hytter, måltider, lokasjon og ikke minst staff and visitors. Dette var Anne Sofies første safari opplevelse og hun var så heldig å få se store flokker at både bøffel og elefanter, løver og masse annet spennende! På kveldstid ble vi sittende i flerfoldige timer rundt et bål å høre på løvene som brølte rundt campen og de gamle jegerne som fortalte røverhistorier :)


Her moc-charger/test-stormer en ung hann elefant oss ute i Hwange National Park.



Afrika skal jo egentlig være fryktelig varmt, men før sola står opp så kan jeg love dere at det er tålig kjølig her nede. Anne Sofie hadde heldigvis med seg noe varmt også er hun fra Bergen så jeg vil påstå at hun er godt vant.? men det er vel bare sørlendingen i meg som føler at det er obligatorisk å påpeke slikt. Det regner mye i Bergen....



Etter to fantastiske dager på Sikumi haiket vi oss tilbake til Vic Falls hvor vi møtte resten av Zim gjengen og familiene deres samt en Zambia frivillig som kom for å besøke Karoline. Som bilde over tilsier tok meg og Anne Sofie oss en tur til "Boma", en restaurant som serverte herlig Afrikansk viltkjøtt og andre Zimbabwiske retter. Bildet over viser også at jeg ikke har klippa meg på en stund og er kanskje med på å betrygge min kjære mor om at jeg spiser nok her nede? Liten fotnote om dette ikke er nok: La på meg 6kg på disse to ukene...


Help yourself to some Kudu, Warthog, Impala, Boerwors or Buffalo meat.


Larver, Mmmmmmmm

Her fikk Anne Sofie testet smaken av Catepillars/larver, Sadza og lokalt øl. "Larvene var salte og sprø, sadzaen var smakløs og tørr og ølen var bare fæl". Må si at jeg var temmelig imponert når hun knasket en ny porsjon Catepillars etter å først ha smakt på dette.


Så etter noen magiske dager sammen reiste Anne Sofie tilbake til Norge og jeg tilbake til Zimbabwe med masse nytt mot og fullt oppladet av både godt selskap god mat og masse nøtter og sjokolade (vi snakker 6kg....!). Tusen takk Anne Sofie for overraskende besøk, eventylige opplevelser, herlig reisefølge, mange spennende samtaler med mersmak og ikke minst fantastisk ...

Og her er et bilde av Afrikansk Soloppgang


;)


1 comment:

  1. Just epic as usual. Gotta love the hair ;). L8r m8 :)

    ReplyDelete