Friday, July 15, 2011

Endelig på plass!

Da har jeg endelig plassert sekken min her i Chinhoyi og er allerede godt på vei med integreringen i både familie og hjem.

Vertsfamilien min "The Mateves":
Far/Pastor -Amos
Mor/Hjemmeværende - Mathrine
Lillesøster - Rutendo (Ru)
Lillebror -Hope
Hund/hjemmeværende - Tiger
+ 2 lillesøstre som er utflyttet.

Hjemmet mitt er fantastisk! Regelmessige strøm og vann brudd (eller kansje vi skal snu på flisa og si regelmessig strøm/vann tilgang), noe som resulterer i hyppige "candlelit dinners" og matlaging i peisen eller over bål i hagen. Jeg storkoser meg hver dag til min families store overraskelse. Før middag og etter bordbønn går lillesøster Rutendo på kne og vasker hendene mine, før hun vasker resten av familiens hender. "Det er et tegn på respekt" sier mor, men jeg må innrømme at det plager meg litt nå i starten. Jeg sniker meg som regel til å hjelpe Ru med å lage maten og rydde av, selv om far fniser og sier at: "menn ikke har noen plass på kjøkkenet". Pastor Amos er veldig interessert i at jeg driver med yoga og meditasjon, å stiller seg gjerne åpen for diskusjon om religion og livssyn. Det var ikke før jeg åpnet gårsdagens avis og så overskriften: "Meditation - Worship to God or Satan?", at jeg forstod hvor omdiskutert slikt er i Zimbabwe.. Pastoren er allikevel bare positivt interessert i alle mine rare tanker om det ene og andre, så det er kun støtte å finne blant mine her hjemme. Nå er faktisk familien veldig interessert og engasjert i mine planer om å konstruere mitt eget chins-stativ i hagen, en prosess jeg lover å holde dere oppdatert på ;)


Hope koker varmtvann i hagen.

Jobben har til nå vært veldig preget av såkalt "African-time". Et begrep som går ut på at det aldri er noe tidspress her i varmen, dog heller at det som ikke blir gjort i dag kan gjøres i morgen. Dette skal jeg komme tilbake til senere, men jeg kan avsløre at skriften på døra vår som sier "Bus Hours 08-04.30" er en sterk overdrivelse på alle måter..

3 comments:

  1. Fjerde forsøk gjelder kanskje..mammy on net..;-p

    Fantastisk å lese og se bildene fra dine opplevelser,Jan Morten ! :-) Og så deilig at du har fått en god familie å bo med :-) Liker din lille kjøkken-sniking,på en måte som mottas med humor og undring ;-) Stolt av deg ! Hils din familie der med takk fra mamma her og :-) Klem !

    ReplyDelete
  2. "dog heller at det som ikke blir gjort i dag kan gjøres i morgen. Dette skal jeg komme tilbake til senere" he
    Savner deg med bua,valse rundt og kjase og bade litt,og å spise hardangerkaker og fruktsalat mmm
    TIGER??
    Det du gir beholder du,det du beholder mister du

    ReplyDelete
  3. Jeg må innrømme at bua og hardangerkaker frister veldig nå som du nevner det.. Tiger er familie hunden, som er mer leken enn farlig egentlig. Litt små irriterende når jeg skal trene, siden han da tror vi skal leke og slikker meg i ansiktet for hver push up, men ellers en hærlig hund. Nyd sørlands sommeren for mæ onkel!

    ReplyDelete