Wednesday, July 6, 2011

So close.. yet so far


Turen fra Zambia til Zimbabwe skulle vise seg å være et lite stykke afrikansk kulturforståelse i form av tid og tålmodighet. Vi fikk en flying start fra Lusakas rush trafikk som resulterte i at vi fremdeles befant oss i samme bydel 1,5-timer etter motorstart. På grensa brukte vi 2-timer på egentlig ingenting, men det er mye slikt som går rundt her har jeg forstått. Dette var forsåvidt helt ok og nokså sjarmerende i seg selv, hadde det ikke vært for den utrolig uforståelige og upraktiske måten å trø så mye bagasje som mulig inn bakerst i bussen.. Vi ble selvfølgelig plassert på bakerste rad og jeg fikk den samme herlige kofferten i hodet ved flere anledninger. Den 5 gangen traff den nokså hardt og jeg måtte bruke et par sekunder på å kjøle meg ned før jeg "kontrollert" brukte alle mine krefter på å ommøblere en god del av denne velplasserte bagasjen. 14 timer senere ankom vi Harere =)
Rett før avreise og kofferter i hodet..

Zimbabwe er et klart løft når det gjelder standard av veier og varmtvann i forhold til Zambia. Trafikken er dog mye det samme. Her gjelder det å tenke effektivisering, så da sitter vi helst så mange som mulig på samme bil. Det går forståelig nok mye i pickup her, ettersom man da kan få plass til en ti, tolv ekstra på planet. Ærlig talt så synes jeg dette er helt utmerket =) ...så lenge vi ikke krasjer.


Cainan nyter sikkerhetsbeltet og airbag

Nå har vi endelig fått møte våre arbeidsgivere for året som kommer, både SRC (Sports and Recreation Commission) og Plan Zimbabwe, så da begynner faktisk brikkene å falle på plass. SRC`s hovedkontor er lokalisert vegg i vegg med den Zimbabwiske stadion som kan sees på bildet under.
Zimbabwes stolte arena! Ps: brukes ca 1 gang i skuddåret..

En av årets Sør-Nord frivillige fra Zimbabwe er Lillian som spiller på det kvinnelige landslaget og har en herlig liten sønn på 3-år. Vi har vært så heldige å få bli med henne på til nå 2-landskamper, hvor The Mighty Warriors (Zim kvinnelandslag) har vunnet med store tall.

Runa leker gjemsel.. akkurat som om ikke tassen ser den ene hvite jenta bland 2000 afrikanere.

Nå er det ikke lenge før jeg blir sendt til vertsfamilien min og stedet hvor jeg skal jobbe og oppholde meg det neste året, så jeg skal få til en oppdatering når brikkene er på plass ;)

Håper alle nyter sommervær og fritid hjemme i nord!!

4 comments:

  1. Fantastisk. Mimrer, å kjenner det igjen på en prikk. :) du er god til å fortelle. Og ja, jeg tror Runa valgte feil lek ;) Enjoy!

    ReplyDelete
  2. Kritisk innlegg som lovt; du glemte å ta av kursiv på slutten av teksten. ;) det e fint vedu..

    ReplyDelete
  3. Hehe!
    Ser så sykt for meg ansiktsuttrykket ditt når du får den kofferten i hode for 5. gang! :-)
    Du er jo en tålmodig sjel, så litt trafikkork er nok ikke d som tar knekken på deg. ;D

    ReplyDelete
  4. Nydelig LH ;-P Takk for konstruktiv kritikk, den skal vurderes til neste innlegg. Jaajaaaaa.. Vi får ta noen buss turer sammen når du kommer ned hit, så skal jeg passe på å fikse seter bakerst i bussen =D
    Takk for det Trydal! Joda, du har nok sett meg telle rolig til 10 ved et par anledninger tidligere, og jeg tipper jeg fremkaller det samme ansiktuttrykket nå som da ;-) Folk rundt meg var ihvertfall hyggelige nok til å holde kjeft å se en annen vei..

    ReplyDelete